Nettinäkyvyys on nykyään aihe, joka on monelle yritykselle myrkkyä ja toisille liiankin helposti hankittava asia. Riippuen tietenkin siitä, onko kyse uudesta vai jo pidempään markkinoilla olleesta yrityksestä, nettinäkyvyyden lisääminen voi olla haastavampaa eri tahojen välillä.
Näkyvyydellä on kuitenkin merkitystä. Sen kautta asiakkaat saavat tietoa yrityksestäsi ja sen tuotteista sekä se on samalla digitaalisen markkinoinnin yksi avaintekijä. Sen tulisikin kattaa mahdollisimman monta kanavaa, jotta se olisi tehokasta. Joskus siihen voidaan lisätä tuettuna myös fyysistä markkinointia erilaisissa muodoissa.
Tee yhteistyötä
Vakiintuneiden tai jopa täysin uusien yritysten, jotka haluavat päästä tehokkaasti muiden tietoisuuteen, tulisi harkita yhteistyön tekemistä. Se on oiva markkinointikikka, etenkin jos siihen voidaan käyttää sosiaalisen median vaikuttajia. Kyseessä on tällöin vaikuttajamarkkinointi.
Silloin vaikuttaja eli influencer esittelee tuotetta, yritystä tai sen palveluja omille seuraajilleen yhteistyösopimuksessa määritellyllä tavalla ja niin monta kertaa kuin on sovittu. Tällä tavalla yritys saa välittömästi tuotteensa tuhansien, jopa miljoonien, ihmisten tietoisuuteen. Se ei välttämättä ole kuitenkaan kustannustehokasta ja samalla oikeanlaisen vaikuttajan löytäminen on vaikeaa.
Yksi moderni tapa on sponsoroida musiikoita, urheilijoita tai joukkueita. Esimerkiksi yli 20 vuotta alalla toiminut NetBet, joka pyörittää suomalaisille sivustoa casino.netbet.fi, tekee ahkerasti yhteistyötä useiden jalkapallojoukkueiden ja urheilijoiden kanssa. Tällä tavoin he saavat lisänäkyvyyttä joukkueen paidoissa ja mainonnassa, myös netissä. Sponsorisopimukset voivat niin ikään toimia yrityksen arvojen tukijana.
Käytä live-lähetyksiä ja videoita kuvien sijaan
Kuvien jakamisesta sosiaaliseen mediaan on tullut jo kulunut tapa, johoon moni yritys ei edes hae muutosta. Kokeile sen sijaan tehdä videoita ja live-lähetyksiä, jotka voivat kiinnostaa useampia katsojia ja herättää myös muiden kiinnostusta. Videoiden tarkoitus voi olla esitellä yrityksen toimintaa ja vaikka ilmoittaa uusista tarjouksista, esitellen samalla tarjouksessa olevan tuotteen.
Hyvä keino on yhdistää videoon jotain humoristista, joka itsessään pistää monen jakamaan sen joko omalle seinälleen tai tutuilleen. Sosiaalisen median markkinoinnissa voi luovuudelle antaa kunnolla tilaa, kunhan lopputulos on tehty hyvän maun ja yhteiskunnan arvojen mukaisesti.
Päivitä sivustoasi jatkuvasti
Tätä asiaa harva yritys muistaa. Kerran tehty nettisivusto ei nimittäin ole välttämättä ajankohtainen enää vuoden päästä eli sitä ei tulla löytämään hakupalvelujen kärjestä ja täten asiakkaat eivät löydä sitä yhtä helposti. Sivuston vanheneminen on ongelma etenkin vanhemmissa yrityksissä, jotka ovat julkaisseet ensimmäiset sivustonsa ehkä kymmenen vuotta sitten.
Avainsanojen ja sisällön taholta käydään jatkuvasti kilpailua ja yhtä lailla hakukoneiden algoritmit muuttuvat jatkuvasti. Joudut päivittämään sisältöä – tai ainakin tarkistamaan sen – ainakin kerran vuodessa, jolloin avainsanoja voidaan päivittää ja kehittää myös uutta sisältöä, joka vastaisi sen hetkisiä uusimpia alan trendejä.
Avainsanojen lisäksi sinun tulisi miettiä sivuston linkitystä ja luoda mahdollisesti niin sanottuja ulkoisia mainoslinkkejä, jossa toisella sivustolla julkaistussa artikkelissa olisi linkki sinun sivustollesi. Tällä tavoin hakukoneet pystyvät rankkaamaan sivustosi korkeammalle sen tuloksissa, koska sivustostasi puhutaan myös muualla netissä.
Linkityksessä täytyy kuitenkin pitää huolta siitä, että sisältö on luotu laadukkaasti ja myös sivusto, jolla se julkaistaan on tarpeeksi vahva, jotta Google ottaisi huomioon ne algoritmissään. Erinäiset linkkien spammaukset ovat tässä kohtaa turhia.
Liiketoiminta ei ole missään tapauksessa pelkästään myyntiä
Nykyaikana yrityksillä on edessään huomattavasti enemmän työtä kuin koskaan ennen. Digitaaliset palvelut ovat helpottaneet mainontaa, myyntiä ja tiedonhakua, mutta samalla se on tuonut alalle kuin alalle uskomatonta kilpailua. Sen kiertäminen ja kärkeen pääseminen ei ole helppoa ja vie aikaa, vaikka se olisi tehty ammattimaisesti. Kärsivällisyys on täten malttia.
Comments